Sweden

SKILDA AFFÄRSKULTURER

När konkurrensen hårdnar på exportmarknaden, blir det ännu viktigare att skapa förtroende för dig själv, din produkt och din verksamhet. Utan förtroende mellan två parter blir det ingen affär. För ingen gör affärer med någon som ger ett konstigt intryck.

En av de stora framgångsfaktorerna i exportaffärer är därför en förståelse och kunskap om hur folk i andra länder tänker, värderar, prioriterar och tar sina beslut. Det betyder inte att vi måste tycka om allt vi kommer i kontakt med, men det är bra att förstå lite hur andra tänker.

Ingemar Dahlqvist har utvecklat en specialitet på att förklara såväl likheter som skillnader mellan olika affärskulturer. Han säger att affärskulturen är som ett isberg. Det du ser är bara toppen på isberget, 90 % finns under ytan. Och det är under ytan som besluten tas på exportmarknaden.

Några av de frågor vi ställs inför:
  • Vad tycker utlänningar om svenskar?
  • Vilka är svenska framgångsfaktorer?
  • Måste vi skriva avtal?
  • Gäller avtal?
  • Är detta verkligen sant?
  • Vem bestämmer egentligen?
  • Kommer vi att få betalt?
  • När får vi betalt?
  • Har dom ingen humor?
  • Vad innebär lagom?
  • Kan man få ta ett glas eller två?
  • Är dom arga nu?
  • Får man skälla på folk?
  • Vad innebär kallprat?

Referenser inom skilda affärskulturer

Ber att få referera till CV och referenslista.

Ingemar Dahlqvist/Internationalisering i Fyrstad AB

Direktkontakt

Namn:


E-post:


Ärende / Meddelande: